top of page

ילוסטון וגראנד טיטון

מכל הפארקים המדהימים של ארה"ב שניים עומדים מעל כולם ושייכים לליגה משלהם, אלו הם יוסמיטי וילוסטון.

זהו סיפורו של השני.

הטיול שלנו לילוסטון (Yellowstone) וגראנד טיטון (Grand Teton) התחיל ונגמר ב- Salt Lake City (סולט לייק סיטי) עיר מורמונית שממוקמת נוח מאוד כדי להתחיל ולסיים בה טיולים באיזור. בעיר עצמה לא מצאנו הרבה עניין. יש את המקדש המורמוני, יש את הקניון, יש את הפלניטריום וזהו. נוחתים, לוקחים את הרכב, מעבירים לילה במידת הצורך ויוצאים לדרך.

לאחר שיצאנו מסולט לייק סיטי, עצרנו ב- Idaho Potato Museum בעיירה Blackfoot, ID (לא יותר מחביב. לא לנסוע במיוחד) ומשם המשכנו לעיירה West Yellowston,  (ווסט ילוסטון) בה ישנו בחלק מהלילות.

הפארק הלאומי ילוסטון:

בגדול, הפארק מתחיל להיפתח לעונת הקיץ כבר במאי אבל לדעתי כדאי לחכות לפחות ליוני כדי לוודא שכל הכבישים יפתחו ושהסיכוי שמזג האוויר יאיר לכם פנים יהיה גדול יותר.

לינה:

בגלל גודל הפארק בחרנו לשון בשתי עיירות שונות, בהתאם לאיזורי הטיול כדי לחסוך לעצמנו נהיגה מיותרת: ווסט ילוסטון וגרדינר.

בווסט ילוסטון ישנו בשני מוטלים בבעלות פרטית וזה גרם לנו להרגיש ממש טוב עם עצמנו שפירנסנו בעלי עסקים קטנים ולא רשתות:

Westwood Motel ו- Al's Westward Ho Motel. שניהם בסיסיים אבל נקיים. במוטל הראשון היו בחדר מיקרו ומקרר קטן. בשני לא.

בגרדינר ישנו במוטל רשת Travelodge by Wyndham Gardiner Yellowstone Park. במוטל יש לנדרומט. חדרים מודרניים יחסית ונקיים, זרם מים טוב. יש מקרר, אין מיקרו בחדר, רק בחדר אוכל בקומה 3.

בגדול, מחירי הלינה בפארק עצמו וגם בעיירות הסמוכות משוגעים ויכול להיות שאם היינו משלמים על המלונות האלה את המחירים הרגילים של שיא העונה, כ- 160 דולר ללילה, היינו הרבה יותר ביקורתיים כלפיהם, אבל מדובר היה בזמן קורונה. עם זאת, חדר נקי ומקלחת טובה זה לדעתי כל מה שצריך אחרי יום טיול מעייף.

ניתן לעשות טיולי כוכב מווסט ילוסטון אבל אנחנו העדפנו לקצר את הנסיעות בימים בהם טיילנו בחלקים המרוחקים ממנה. בזמן הביקור שלנו הכביש המחבר בין Canyon Village

ל- Fishing Bridge היה סגור ולכן חלק מהנסיעות נהיו ארוכות יותר.

זוהי החלוקה למקומות לינה-אזורי טיול:

ווסט ילוסטון:

Midway Geyser Basin (Grand Prismatic Spring, גרנד פריזמטיק)

Upper Geyser Basin (Old Faithful, אולד פיית׳פול)

Norris Geyser Basin (אגן גייזר נוריס)

West Thumb Geyser Basin (ווסט טומב)

Lower Geyser Basin (אגן הזייזר התחתון)

Firehole Canyon Road (פיירהול קניון רואד)

גרדינר:

Mammoth (המעיינות החמים ממות׳)

Lamar Valley (עמק למאר)

אוכל:

מבחינת סופרמרקטים, יש שניים בווסט ילוסטון שמצאנו בהם את כל מה שחיפשנו אבל לא בישלנו ארוחות כך שאם יש לכם בתכנון העמדת סירים בסוף היום - תשקלו לעצור בוולמארט בדרך (הקרוב ביותר לווסט ילוסטון נמצא בעיירה Rexburg). גם בגרדינר יש סופרמרקט גדול למדי שמציע אפילו עוף בגריל טעים למדי.

אנחנו כאמור לא בישלנו ובערבים אכלנו בחוץ. בתוך הפארק במהלך היום הסתפקנו בסנדוויצ'ים, ביצים קשות (נמכרות באריזות וואקום בסופרים) פירות וירקות. יש בפארק מספר מרכזי מבקרים עם מסעדות וחנויות נוחות שעצרנו גם בהם בשביל נשנושים וקפה.

המסעדות בכל העיירות שמסביב לפארק יקרות יחסית אבל טעימות.

בגדים:

ביקרנו באמצע יוני, חלק מהימים עם בגדים קצרים וטונות של קרם הגנה ולעומת זאת יומיים עם ביגוד טרמי ומעילי גשם כי פשוט סופת שלגים קטנה. ביולי-אוגוסט הסיכוי לדבר כזה הוא כנראה יותר נמוך אבל זרקו לתיק משהו ארוך.

עזרים לוגיסטיים:

מבחינת העזרים השתמשנו המון בשתי אפליקציות מצוינות להייקינג: Maps.me ו- AllTrails. הראשונה עובדת אוף ליין, ניתן לנווט בה בקלות, יש בה מפות של שבילים ונקודות תצפית (לפעמים גם עם תמונות וביקורות).

חשוב: את המפות של האזורים צריך להוריד מראש. באפליקצית AllTrails יש ממש רשימות מסלולים. מבצעים חיפושים לפי שם המסלול או האזור כולו, מקבלים רשימה עם דירוגים וביקורות מפורטות, תמונות ומפת המסלול עצמו. בגרסה בתשלום מורידים את מפת המסלול, המפה זמינה באוף ליין, ובכל רגע נתון תוכלו לראות באיזו נקודה במסלול אתם נמצאים.

כדי להעשיר את החוויה, מאוד ממליצה להשתמש באפליקציה GyPSy, אפליקציה מבוססת GPS בלבד. חברו את הנייד לרמקולים של האוטו ולמטען ותיהנו מקריין שמספר לכם המון מידע ואנקדוטות מעניינות על הפארק, מציין נקודות עניין מרכזיות ומציע וגם מתריע לפני עצירות ופניות חובה. האפליקציה באנגלית. השתמשנו בה גם בגראנד טיטון וגם בטיול שלנו בהוואי. משדרג מאוד את החוויה.

אורך הביקור:

זה עניין טריקי. היינו בפארק 5.5 ימים כאשר איזור אחד עם מסלולים קשים וארוכים שרצינו לעשות היה סגור. מצד אחד, הספקנו לראות את כל נקודות החובה וגם מעבר ועשינו מספר מסלולים והכל בלי למהר. לקחנו את הזמן, חזרנו למקומות שאהבנו. נסענו הלוך-חזור באותו כביש בשביל הסיכוי לראות חיות. מצד שני, ללא צל של ספק יכולנו להישאר גם עוד יומיים-שלושה.

ילוסטון הוא לא המקום הקלאסי לטרקים והייקים ארוכים, אבל עשינו כמה בכל זאת. אתאר אותם תוך הבעת דעה מינימלית כי ייתכן שפונקתי יתר על המידה בנופים עוצרי הנשימה של הרוקיז הקנדיים ופטגוניה.

המסלולים שעשינו:

Harlequin Lake:

הליכה נעימה וקצרה  מאוד ביער.  מגיעים לאגם חביב עם חבצלות מים ומוקף יער.

Harlequin Lake

Fairy Falls and Imperial Geyser:

המסלול קצת ארוך אבל קל ומתגמל. הוא מתחיל ליד גרנד פריזמטיק וכולל עליה לתצפית עליו (מראה יפיפה, אסור לוותר), ממשיך למפלים יפים (לא לצפות לרמה של יוסמיטי אבל בהחלט שווה תמונה, עצירת ריענון וצילום) ואז הולכים עוד ומגיעים לשיא של

המסלול - Imperial Geyser.

שימו לב, אחרי הליכה ביער תצאו לקרחת יער עם גייזר שרואים ממרחק מה אבל לא ניתן ממש להתקרב אליו. זה לא הסוף, תמשיכו עם השביל שמאלה עד שתגיעו לגייזר צבעוני קטן שמתפרץ בלי הפסקה. ניתן לעלות במעלה הגבעה ולתצפת על היופי הזה מלמעלה. לדעתי שווה את המאמץ.

המסלול מעגלי, הדרך חזרה מעט משמימה עם קצת מעיינות וביעבועים בצידי השביל.

Yellowstone River picnic area:

מסלול יפה וקצר יחסית. מתגמל מאוד לדעתי כי כל החצי הראשון שלו עובר על המצוק של קניון עמוק בו זורם הנהר. לא מפחיד ולא מסוכן אבל נדרשת זהירות. בעיקרון, מדובר במסלול מעגלי אבל הקילומטר האחרון שלו כולל הליכה על הכביש. אם לא בא לכם, תחזרו באותה הדרך, מבחינת הנופים אין משהו מיוחד ברגע שמתרחקים מהמצוק ומתחילים את החזרה.

Yellowstone River מסלול

Lamar Valley:

מסלול שנמצא בעמק שידוע כיעד מצוין לתצפת על חיות, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות. אחד המסלולים הרגליים בעמק שעשינו כולל הליכה באחו ובגדול מגיע לו ציון 2 מתוך 5 מבחינת יופי וגיוון כי הוא לא יפה במיוחד וגם לא מאתגר במיוחד. אבל אם התמזל מזלכם ותוך כדי הליכה התמזל מזלכם ופגשתם איזה דב או שניים אז אפשר בטח לתת לו גם 500.

אנחנו התחלנו אותו די מוקדם, 7 בבוקר בערך, ולא ראינו שום חיה מעניינת חוץ מביזונים שבשלב הזה כבר לא התרגשנו מהם כי הם פשוט בכל מקום.

באופן כללי  לא היה לנו מזל גדול עם העמק. למרות שהתחלנו את הנסיעה ואת המסלול ממש מוקדם לא ראינו חיות מעניינות במיוחד. לעומת זאת, דווקא באמצע היום, באזורים הרבה יותר מתויירים ראינו דובים, מוסים וגם איילים. בקיצור, הרבה עניין של מזל.

והדבר החשוב הוא לזכור שרוב התמונות המהממות של חיות שנראות כאילו צולמו ממרחק של שני מטר בפועל צולמו ממרחקים עצומים עם עדשות סופר מקצועיות אחרי שאנשים המתינו לשוט המסויים הזה פרקי זמן לא מבוטלים.

הגייזרים (הרי בשביל זה הגעתם):

ישנם הרבה גייזרים בפארק שמתפרצים מספר פעמים ביום (Old Faithful כל שעה בערך). אם זה עיקר העניין שלכם ואתם מעוניינים לראות כמה שיותר התפרצויות נדרש לכך תכנון קפדני. בכל יום מתפרסמת תחזית ההתפרצויות היומית. המידע מתפרסם בשעות הבוקר באתר, אבל אם התחלתם את היום מוקדם תצטרכו להתקשר למספר המופיע על שלט בכניסה לפארק ולהקשיב להקלטה עם השעות הצפויות.

ברוב האזורים בפארק אין קליטה אבל במרכזי המבקרים (מדיסון, ממות', אולד פיית׳פול, לייק ויליג') יש. תגיעו לשם, תתקשרו או תנסו לגלוש, תקשיבו ותתכננו. קחו בחשבון שעבור חלק מהגייזרים התחזיות הן בטווח של שעתיים ויותר, אז צריך לא מעט סבלנות.

חלוקה לאיזורים:

Upper Geyser Basin איזור הגייזרים הדרומי ביותר שכולל את Old Faithful. מאוד גדול, מערכת גשרים שמובילה לגייזרים נוספים. שווה. רוב הגייזרים ששעות ההתפרצות שלהם ידועות מרוכזים כאן.​​

לאולד פיית׳פול אני ממליצה להגיע מוקדם בבוקר או אחר הצהרים. באמצע היום מאוד מאוד עמוס.

הגייזר נמצא ב- Upper Geyser Basin ומסביבו יש עוד המון גייזרים ששעות ההתפרצות של חלקם ניתנים לניבוי גם כן, אבל ברמות דיוק ותדירות פחותות מזו של אולד פיית'פול. כולם מחוברים במערכת שבילים ולדעתי, ההליכה בשבילים האלה שווה את הזמן גם אם לא תראו עוד התפרצויות. אולד פיית׳פול מפורסם כל כך בעיקר כי קל מאוד לנבא את שעות ההתפרצויות וגם התדירות שלהן גבוהה.

עם זאת, ההתפרצות שהרשימה אותי הכי הרבה היא דווקא של Great Fountain Geyser. הגובה, הקרבה אליו ואורך ההתפרצות לוקחים בגדול את אולד פיית'פול.

Mid Geyser Basin הכולל את Grand Prismatic (לדעתי, אחד המקומות יפים בפארק, וגם התמונה המזוהה איתו ביותר). חשוב לעלות על התצפית ולקוות למזג אוויר טוב כי בתנאים מסויימים כשקר בחוץ ויש רוח, מהשבילים שמקיפים את פריזמטיק לא רואים את היופי שלו.

Lower Geyser Basin גם כן מערכת גשרים שמובילה לגייזרים ומעיינות. לא זכור לי משהו עוצר נשימה.

Firehole Canyon Drive כביש חד סיטרי שמאוד אהבתי. תצפית נעימה על מפלים, גישה לאיזור המותר לטבילה, מאריך טיפה את הדרך אבל שווה. מדובר בנסיעה דרומה מכיוון צומת מדיסון. כבר בתחילת הנסיעה ניתן לרדת לנהר, מיקום מצוין להצטלם.

Norris Basin אהבתי מאוד. אמנם אין שם גייזרים משוגעים אבל התחושה הכללית היא של עולם אחרי אפוקליפסה.

Mammoth Hot Springs, וואווו, זו הייתה חתיכת אכזבה! רוב המעיינות יבשים, מה שהופך את כל המקום למקבץ של סלעים לא יפים במיוחד. חוץ מ- Palette Springs באמת שלא הבנתי מה יש לראות שם. היתי אומרת שדווקא הנסיעה לשם מכיוון צומת מדיסון, שמלאה בנופים דרמטיים, היא התענוג האמיתי.

אם אתם כמוני מחבבים בוץ מבעבע אז המקומות לראות וליהנות בהם הם בעיקר Pantpots Artists באיזור Norris ו- Mud Volcano באיזור Hayden Valley

גם West Thumb הוא איזור חביב אבל אין בו התפרצויות, אין יותר מדי בוץ מבעבע, גולת הכותרת, שני גייזרים בתוך האגם, ניתונים לפספוס במהירות המצמוץ.

Grand Canyon of the Yellowstone פשוט עשה לי וואו אחד גדול. העוצמה והצבעים של הסלעים, העומק, הכל מציף. ישנן תצפיות מהגדה הדרומית והצפונית, מלמטה ומלמעלה על המפלים. לא הייתי מדלגת על אף תצפית.

טיפ: במהלך ההתפרצות נפלטים גם המון אדים. כשאתם מגיעים לגייזר שימו לב לאן נושבת הרוח ותעמדו בצד השני אחרת מה שתראו זה בעיקר אדים.

אני מקווה שהצלחתי להעביר לכם (אם לא במילים, אז לפחות בתמונות) עד כמה המקום הזה יחודי וחד פעמי. המאמץ שנדרש כדי להגיע אליו בהחלט משתלם!

פארק לאומי גראנד טיטון:

ובכן, כל מה שאומרים על גראנד טיטון נכון. ההרים המשגעים בצד אחד, המרחבים בצד השני, שמיים שנפרסים מעל כל הדבר הזה, באמת אחד המקומות היפים. זה אחד המקומות הבודדים בו באמת הרגשתי שאין צורך בהייקים ארוכים כדי לחוות את היופי של המקום.

טיפ: ההרים הם במערב כך שאת התמונות שלכם על רקע ההרים לא כדאי להשאיר לשעות אחר הצהריים.

בילינו בפארק יום וחצי והאמת, זה היה קצת מעט. הייתי רוצה להספיק עוד הייק או שניים אבל חייבים להמשיך לנוע.

גם בטיטון השתמשנו באפליקציית GyPSy למרות שכאן היא הייתה פחות מוצלחת. הפארק לא גדול, ונוצר מצב שכל כמה דקות האפליקציה הציעה לעצור ובין לבין היה שטף כמעט בלתי פוסק של דיבור על האזור, הגיאולוגיה וכדומה. עליי זה קצת הישרה תחושה של חוסר רוגע, שחייבים מהר-מהר לעשות ולהספיק הכל. ובכל זאת - שימושי כדי לא לפספס פניה לתצפית יפה וכו'.

מבחינת המסלולים, עשינו את העליה ל- Inspiration Point והקפנו את אגם Phelps. לא עשינו את המסלולים בקניונים וקצת חבל לי על כך.

Inspiration Point:

שווה את העליה המתונה מאוד אליה. אנחנו שילבנו את העליה עם ההקפה של Jenny Lake. ההליכה לאורך האגם נחמדה אבל לא יותר, מאוד מתוייר. אם לא בא לכם על הליכה ממושכת וקצת סתמית לטעמי - קחו מעבורת שתעביר אתכם מהצד של החניון לצד של העליה לתצפית. אם תחליטו לעשות את ההקפה אתם ממש לא צריכים את החניון הדרומי והעמוס יותר, תחנו בחניון הצפוני (String Lake Trailhead במפות הפארק) ותתחילו משם את מסלול ההקפה.

Phelps Lake:

מסלול קצת יותר פראי, יש מגבלה על כמות הרכבים בחניון אז כמו לכל מקום אחר בפרקים, כדי להגיע או מוקדם בבוקר או אחר הצהרים. הליכה ברמת קושי בינונית שבמידה ויש זמן וכוח ניתן לסטות למסלול ב- Death Canyon. המסלול של Death Canyon עצמו ארוך וקשה אבל תוכלו לקבל טעימה.

אם תחליטו לוותר על הסטיה ותמשיכו בהקפה קצת אחרי שתעברו את הפיצול ותמשיכו עוד קצת על שפת האגם תגיעו לחוף קטן שהאמיצים שבינינו אפילו טבלו בו. ושימו לב, שימו לב, סימני הפרסות הרבים שיש באזור הם לא של סוסים אלא של מוסים. בעודנו יושבים ומנשנשים לנו בשקט ושלווה על החוף, יוצא לו מהיער שמאחורנו בייבי מוס קטן, חמוד ומפוחד ומתחיל להתרוצץ על פיסת הדשא הקטנה ולחפש דרכי מילוט. אחרי כמה שניות משעשעות ומפחידות הוא מצא את דרכו לאגם, טבל, שחה, שיחק ונהנה.

מבחינת נקודות עניין נוספות בפארק:

Colter Bay - השמועה מספרת שמדובר במקום נהדר לצפיה בחיות. שוב - צריך הרבה מזל גם במקומות שנחשבים למוקד המשיכה. אנחנו בסוף ראינו דובה בכביש די הומה ולא שם.

Mormon Row - יש למקום קסם, מן שכונה כזו של בתי עץ. הרים ברקע, חיבור עם השמים, תמונות יפות.

Mormon Row

Schwabacher Landing - שווה עצירה, אם יורדים למקוואות מים ונחלים אפשר לצלם תמונות מהממות של השתקפויות ההרים.

בסופו של דבר, מה שיפה בפארק הזה שתמורת מאמץ מינימלי, אפילו רק בנהיגה בכביש שחוצה את הפארק, רואים נופים לגמרי חד פעמיים.

לינה:

מבחינת הלינה, שלא כמו בילוסטון ששם, לדעתי, ניתן ללון מחוץ לפארק, בטיטון כדאי להשקיע קצת ולישון בגבולות הפארק. הנהיגה היא בכביש אחד הלוך-חזור שסתם מעייפת.

עוד משהו ששווה לקחת בחשבון שהיציאות והכניסות לעיירה ג'קסון שבה ישנים בדרך כלל מחוץ לפארק יהיו עמוסות מאוד וחבל על הזמן שיתבזבז בפקקים.

אנחנו ישנו ב- The Virginian Lodge בקצה של העיירה והדעה שלי לגבי המקום היא נייטרלית.

לסיכום, הביקור בשני הפארקים הוא חובה. התמזל מזלנו לטייל כאן בשיא העונה אבל מיד עם הפתיחה אחרי הסגר של קורונה. הפארקים היו בקושי ב- 50% תפוסה ובכנות, לא ברור לי איך אפשר ליהנות מהם במלואם כאשר הם בתפוסה מלאה.

מקנאת בכם על הביקור הצפוי!