top of page

טורס דל פאינה

מקום שקשה לסכם. מגוון, יפה ממש, נופים חד פעמיים, ויחד עם זאת מקום שדורש הרבה תכנון ולא מעט מזל כדי להינות ממנו עד הסוף.

ל- Torres del Paine National Park (טורס דל פאינה), המקום היחיד שהקשה עלינו בכל הטיול הזה ואליו הגענו באוטובוס מאל צ'אלטן (ארגנטינה). מבחינת ההגעה מארגנטינה לצ'ילה פשוט עוברים עם אוטובוס את הגבול, שם בודקים לכולם את הדרכונים והתיקים עם כלבי משטרה, לא מאפשרים להכניס פירות וירוקת אבל סך הכל קליל, לא ביגי.

אתן לכם ישר את השורה התחתונה: המקום מדהים  וכדי להינות ממנו עד הסוף אני ממליצה להוסיף אי אלו סכומים ולישון בתוך הפארק, בלודג'ים או קמפינגים. זה חד משמעי ומבחינתנו לא מוטל ספק. ככה תוכלו ליהנות באמת ממה שיש למקום הזה להציע בלי להתיש את עצמכם בנסיעות יומיות ותכנונים מוקפדים.

על הפארק בגדול:

1. הפארק ענק, עם המון מסלולים ופעילויות כאשר המסלולים מתחילים בנקודות שונות של הפארק וההגעה אל נקודות ההתחלה יכולה לקחת זמן.

המסלולים היומיים הם בעצם חלקים מטרק O או טרק W, שני הטרקים הרב יומיים שמאפשרים לחוות את הפארק במלואו.

טרק ה-O הוא הארוך ביותר, טרק ה-W הוא הפופולרי ומכסה את כל נקודות העניין המרכזיות של הפארק. למה W או O? כי זו צורתם של המסלולים.

מפת טורס דל פאינה

לא נוכל לספר לכם על אופן ההתארגנות לטרקים האלה כי לא עשינו את זה. מה גם, שעליהם גם לא חסר מידע. בגדול, תוכלו לעשות את זה בקבוצה קטנה עם מדריך עם הציוד על הגב או לשריין מקום בטרק עם סבלים. תוכלו לבחור לעשות את הכל לבד, בלי מדריך. תוכלו לישון בלודג'ים או בקמפינגים. הזמנת מקום מראש בשיא העונה חשובה כאן מאוד.

2. למי שקצר בזמן או לא במצב רוח או לא בכושר אפשר לקחת סיורי יום בפארק. יוצאים עם מיניבוס מוקדם בבוקר מפוארטו נטלס, עוברים בכמה תצפיות ולומדים קצת על הפארק מההסברים של המדריך הצמוד.

3. אם רוצים לעשות את המסלולים הפופולריים ביותר אפשר לישון מחוץ לפארק, בעיירה פוארטו נטלס, להגיע כל בוקר לפארק, לעשות מסלול כלשהוא ובסוף היום לחזור חזרה וזה מה שעשינו.

מדובר בכשעה וחצי נסיעה לכל כיוון. אפשר לעשות את זה עם אוטובוס או להשכיר רכב.

אנחנו בחרנו באופצית אוטובוס. אוטובוס מצד אחד חוסך לכם את מאמץ הנהיגה אבל מצד שני מגביל אתכם מאוד מבחינת הזמנים. בדיעבד אנחנו חושבים שאם בוחרים לשון בפוארטו נטלס כדאי להשכיר רכב עם עוד שניים-שלושה אנשים. זה יאפשר לכם מצד אחד את הגמישות והעצמאות אבל מצד שני נטל הנהיגה יתחלק בין כולם ויהיה מורגש הרבה פחות.

4. חשוב מאוד להביא איתכם לפארק את הדרכון אם תרצו לחזור ביומיים הבאים בלי לשלם שוב על הכניסה. ללא דרכון לא תוכלו לקבל "פס" שיאפשר את זה.

5. כל מי שנכנס לפארק בפעם הראשונה חייב להרשם ולעבור הדרכת אש. זה אומר שאם מגיעים באוטובוס ותרצו להמשיך איתו לנקודות אחרות בפארק תצטרכו לחכות עד שכל המבקרים לראשונה יסיימו את "שרשרת החיול" הזו = זמן מבוזבז.

טיפ: משך המסלולים שמצויינים במפות הפארק הוא מידע חשוב לצורך התכנון הנכון. אנחנו מצאנו את הזמנים לא מציאותיים כל כך (הערכת חוסר).

אנחנו לא אנשי הברזל אבל בכושר טוב ובמקרה שלנו, לא היה קשר בין מה שכתוב במפה למה שקרה בפועל. קחו את זה בחשבון במהלך התכנון, קחו ספיירים.

לינה:

אם רוצים לשון מחוץ לפארק Puerto Natales (פוארטו נטלס) היא המקום. עיירה קטנה כשעה וחצי נסיעה מהפארק.

ההוסטל המומלץ הוא Hostel El Patagonico. צוות נחמד, חדר זוגי קטן אבל נוח ונקי. יש מטבח מאובזר ומתוחזק. הוסטל בוטיק. פחות אוהבים כאן כרטיסי אשראי וברירת המחדל היא מזומן. אם תבחרו לשלם באשראי זה יכלול תוספת קטנה.

אוכל:

Restaurante La Picada De Carlitos היא מסעדה נחמדה יחסית במרכז עם מגוון רחב, מחירים נוחים ושירות אדיב.

כסף:

אוהבים כאן מאוד מזומן. על חלק מהשירותים בתוך הפארק (מעבורת או שאטלים) משלמים במזומן בלבד. בעיירה פזורים די הרבה כספומטים אבל בשעות הערב יש תורים גדולים של מטיילים לאלו שבמרכז ולכן הגעה עם דולרים והחלפה בקמביו נשמעת לנו אופציה טובה יותר.

האתגרים של הביקור:

1. מצחיק, אבל מזג האוויר הוא אתגר רציני בטורס דל פאינה. מזג האוויר מאוד לא יציב, יכול להשתנות מספר פעמים ביום גם בשיא העונה. אין מה לעשות עם זה. הביקור בשיא העונה צריך להיות מתוכנן מראש (ראו סעיף 2) ולכן נחזיק לכם אצבעות שמזג האוויר יאיר לכם פנים.

2. תכנון מראש. אם תחליטו לישון בתוך הפארק (100 דולר ללילה לשתי מיטות בחדר דורמיטורי, כולל איסוף הזבל שלכם ושמירתו עד להגעה לפוארטו נטלס כי לא משאירים זבל בפארק) בשיא העונה תצטרכו להזמין הרבה זמן מראש. הלודג'ים מתמלאים מאוד מהר ולכן תצטרכו להתחיל את התנכון של הטיול הזה מבעוד מועד ולהתחייב בלי הרבה אופציות לגמישות. לינות בקמפינגים כמובן זולות הרבה יותר אבל גם כאן נדרשת הזמנהזמן רב מראש.

3. לא הצלחנו למצוא מידע מסודר (באף שפה) לאנשים כמונו שלא רוצים לעשות את כל ה- W עם לינות בקמפינגים/לודג'ים לאורך המסלול, אבל גם לא מעוניינים רק בסיור של יום אחד.

4. אי אפשר לקחת פסק זמן של יום - יומיים (כמו באל צ'אלטן) אם החלטתם לישון בתוך הפארק ושריינתם מקומות לינה מראש. לא משנה מזג האוויר או עייפות - מקומות הלינה בלודג'ים או קמפינגים כבר מוזמנים. נקודת הסיום של המסלול של היום היא נקודת ההתחלה של המסלול של מחר וזה אומר שחייבים להמשיך להתקדם.

הביקור שלנו נראה כך:

יום 1: השכמה מוקדמת בפוארטו נטלס, אוטובוס לפארק (כניסה דרך Porteria y Guardería Laguna Amarga), שאטל (בתשלום, שירות השאטלים הוא של המלון, לא של הפארק) ל- Hotel Las Torres Patagonia שמהווה בעצם את נקודת ההתחלה

של ה-מסלול של הפארק, המסלול לטורסים, Base De Las Torres.

אנחנו התחלנו את המסלול אבל (או הבושה!) נטשנו באמצע. להלן התירוצים: היינו עוד בתחושת הוואוו מפיץ רוי ולא הינו בטוחים שהטורסים שווים את המאמץ. היה חום אימים, המסלול כבר היה מפוצץ, הוא נראה משעמם בתחילתו, חשוף לשמש ולכן החלטנו לוותר. למזלנו גם החלקים הנגישים של הפארק מדהימים ולכן עשינו הייק הלוך חזור על החלק של טרק ה- W המחבר את Hotel Las Torres Patagonia עם Refugio Los Cuernos.

החלק של טרק ה- W המחבר את Hotel Las Torres Patagonia עם Refugio Los Cuernos

את הלילה העברנו ב- Refugio Torre Central באותו החדר המפורסם לארבעה ששילמנו על שתי מיטות בו כ- 100 דולר. יש בלודג' מסעדה אבל המבחר מצומצם וכמובן שיקר אז קפצנו

ל- Torres Del Paine Welcome Center והסתפקנו בצ'יפס ופיצות.

יום 2: לקחנו את השאטל הראשון חזרה ל- Porteria y Guardería Laguna Amarga, משם עלינו לאוטובוס ל- Refugio Pudeto (אותו אוטובוס מפוארטו נטלס שלקחנו לפארק יום לפני ושרפחיו פודטו מהווה את התחנה הסופית שלו). הגעה לרפחיו פודטו נדרשת כדי לקחת מעבורת לחלק אחר של מסלול ה- W: ל- Mirador Británico ו- Mirador del Frances שמתחיל

ב- Refugio Vértice Paine Grande. מ- Refugio Pudeto לוקחים מעבורת לתחילת המסלול.

למעבורת הראשונה לא ניתן היה להגיע כי אין שאטל בשעה המתאימה מ- Hotel Las Torres Patagonia ל- Porteria y Guardería Laguna Amarga כדי לעלות משם לאוטובוס ל- Refugio Pudeto.

האוטובוס שבסופו של דבר הביא אותנו למעבורת לא מתוזמן עם זמני המעבורת והתייבשנו על המזח כ- 40 דקות עד למעבורת הבאה. בקיצור, שעות עד שהתחלנו את המסלול.

תוך כדי המסלול הבנו שיש לנו זמן להגיע רק עד Mirador del Frances כדי שנספיק לתפוס את המעבורת האחרונה שתקח אותנו חזרה ל- Pudeto ולאוטובוס לפוארט נטלס (יש אוטובוסים גם בשעה מאוחרת יותר אבל לא מעבורות).

חוסר הארגון והתזמון הזה מאוד מתסכלים. נכון, לעושי ה- W המלא זה לא איכפת אבל מה איתנו, אלה שעושים את הבין לבין?!).

החלק של המסלול מ- Refugio Vértice Paine Grande ועד Campamento Italiano פחות או יותר עובר על גדות Lago Skottsberg, איזור שנפגע מאוד בשריפות הידועות לשמצה. תחושת העצב שמתעוררת בזמן שעוברים בין אלפי גוויות של עצים המשתקפים במים חסרי התנועה של האגם משתווה רק לחושת התדהמה מהיופי האפוקליפטי הזה. איפה התמונות של שאר המסלול אתם שואלים? אין. כי כמה דקות אחרי שצילמנו את התמונה המהממת למטה התחיל לרדת גשם ובתוספת ערפל כבד הריאות הייתה קרובה לאפס.

רטובים ועצובים, עם טעם של עוד בפה, חזרנו לפוארטו נטלס.

אגם סקוטסברג

ביום ה- 3 לקחנו סיור במיניבוס מפוראטו נטלס שעובר בכל מיני תצפיות נגישות בפארק. לצערי, לא מגיעים למקומות המדהימים באמת (אין מה לעשות, בשביל מקומות עוצרי נשימה צריך להתאמץ) ולכן רק אם אתם ממש ממש לא בכושר או אין לכם בכלל זמן כדאי ללכת על הסיור.

איך הינו עושים את זה עכשיו (ביקור של 4 ימים ו- 3 לילות):

היום ה- 1: השכמה מוקדמת והגעה לפארק מפוארטו נטלס עד Pudeto ומשם המעבורת

ל- Refugio Vértice Paine Grande. מסלול הלוך-חזור ל- Mirador Británico (החלק האמצעי של ה- W).

הלילה ה- 1: לינה ב- Refugio Vértice Paine Grande (או בקמפינגים הצמודים)

היום ה- 2: השכמה מוקדמת, מסלול מ- Refugio Vértice Paine Grande

ל- Hotel Las Torres Patagonia (המסלול לכל אורכו יפה, עובר על גדות האגם).

הלילה ה- 2: לינה ב- Hotel Las Torres Patagonia או קמפינג/לודג' באיזור

היום ה- 3: השכמה מוקדמת וה-מסלול של הפארק ל- Base De Las Torres. מדובר במסלול הלוך-חזור.

הלילה ה- 3: לילה נוסף ב- Hotel Las Torres Patagonia או קמפינג/לודג' באיזור

היום ה- 4: השכמה וחזרה לפוארטו נטלס או אטרקציה כלשהיא בפארק (רכיבה על סוסים, שייט קרחונים וכו') וחזרה לפוארטו נטלס בערב

שימו לב שבסידור הזה ביומיים הראשונים אתם עם כל הציוד עליכם וגם שלא מדובר ב- W שלם.

לסיכום:

מדובר ביעד חובה עם נופים מיוחדים ומסלולים מאתגרים אבל מתגמלים. שווה. אין ספק שנחזור לכאן ושנעשה את ה- W, תוך כדי שנתפלל למזג אוויר טוב (נסתפק בכל דבר שלא כולל גשם).

מטורס דל פאינה המשכנו בטיסת פנים אל פוארטו מונט כדי להגיע אל היעד הנחשק (והטעים) הבא - ברילוצ'ה.